JAZZ & BLUES AT THE AFRICANA

Das Café Africana an der Mühlegasse in Zürich war ab 1959 ein Hotspot für Jazz und Blues in Zürich. Der Bluespianist Champion Jack Dupree trat hier regelmässig auf, abwechselnd mit anderen schwarzen Pianisten wie Joe Turner und Curtis Jones. Das Africana war laut einem zeitgenössischen Zeitungsartikel «so afrikanisch, wie es die Feuerpolizei gestattet hat». Holzmasken, Lanzen, Teppiche und Tonfiguren prägten das Interieur. Schweizer Jazztalente wie Irène Schweizer oder Remo Rau begegneten hier schwarzen Musikern. Ab 1962 zogen Dollar Brand und Sathima Benjamin das meiste Publikum an: Das südafrikanische Paar war wegen der repressiven Apartheid-Politik ins Exil gegangen. Dollar Brand, der im Africana von Duke Ellington entdeckt wurde, nannte sich später Abdullah Ibrahim.

The café Africana on Mühlegasse in Zurich was a hotspot for jazz and blues in Zurich from 1959. Blues musician Champion Jack Dupree performed here regularly, alternating with other black pianists like Joe Turner and Curtis Jones. The Africana was "as African as the fire police allowed." Wooden masks, lances, rugs, and clay figures characterized the interior. Swiss jazz talents such as Irène Schweizer and Remo Rau met black musicians here. From 1962, Dollar Brand and Sathima Benjamin attracted most of the audience: The South African couple had gone into exile because of the repressive apartheid policy. Dollar Brand, who was discovered at the Africana by Duke Ellington, later called himself Abdullah Ibrahim.

CHAMPION JACK DUPREE

Photo: Eric Bachmann

William Thomas Dupree (geboren 1910 in New Orleans, gestorben 1992 in Hannover) spielte von Dezember 1960 bis 1965 regelmässig im Africana. Er hatte hier einen festen Vertrag für sechs Monate pro Jahr und lebte in der Schweiz, wo er auch andernorts oft auftrat. “I left the USA ‘cause I wanted more freedom and more work,” sagte der Champion, der seinen Übernamen aus einer temporären Karriere als Berufsboxer in den 1930er Jahren mitgenommen hatte. Dupree war mit seinem kruden und doch beseelten und humorvollen Stil der erste und wohl wichtigste Botschafter des Blues in der Schweiz und spielte auch immer wieder mit Schweizer Musikern.

William Thomas Dupree (born 1910 in New Orleans, died 1992 in Hannover, Germany) played regularly at the Africana from December 1960 to 1965. He had a residency here for six months a year and lived in Switzerland, where he often performed elsewhere. "I left the USA 'cause I wanted more freedom and more work," said the Champion, who had taken his nickname from a temporary career as a professional boxer in the 1930s. Dupree, with his crude yet soulful and humorous style, was the first and arguably most important ambassador of the Blues in Switzerland, and he also played with Swiss musicians on many occasions.

BLUES FROM THE GUTTER

Das 1958 in New York für Atlantic aufgenommene Album «Blues From The Gutter» (Blues aus der Gosse) gilt als eigentliches Meisterwerk von Champion Jack Dupree. Eingespielt mit einer exzellenten Band enthielt die LP Versionen von Klassikern seiner Heimatstadt New Orleans («Stack-O-Lee»), Drogensongs («Can’t Kick The Habit») und Mörderballaden («Frankie & Johnny»). Die bemerkenswerte Gitarre spielte Larry Dale, der 1959 als erster elektrischer Blues Gitarrist in der Schweiz auftrat - und ausgepfiffen wurde!

Recorded in 1958 in New York for Atlantic, the album "Blues From The Gutter" is considered the real masterpiece of Champion Jack Dupree. Recorded with an excellent band, the LP contains versions of classics from his hometown of New Orleans ("Stack-O-Lee"), drug songs ("Can't Kick The Habit") and murder ballads ("Frankie & Johnny“).  The excellent blues guitar was courtesy  of Larry Dale, who in 1959 was the first electric blues guitar player who played in Switzerland - and promptly was booed!

SIGNED BLUES FROM THE GUTTER LP, 1961

Nach seiner Ankunft in der Schweiz Ende 1960 unternahm Champion Jack Dupree eine «Vorstellungstour» durch die Schweizer Musiklokale und Jazzclubs. Im Oktober 1961 gab er ein «Privatkonzert» für den Jazzclub Lausanne, im späteren YéYé-Tempel Caveau De La Tour. Hier wurde diese LP signiert.

After arriving in Switzerland in late 1960, Champion Jack Dupree undertook a "welcome tour" of Swiss music venues and jazz clubs. In October 1961, he gave a "private concert" for the Lausanne Jazz Club, in what would later become the Swiss YéYé Temple, Caveau De La Tour. This is where this LP was signed.

MONTREUX CONCERT POSTER 1963 CLAUDE NOBS

Artwork: René Wuersch

Seltenes Plakat für ein Konzert von Champion Jack Dupree und Mickey Baker (Gitarre) im Casino Montreux, Dezember 1963. Organisiert wurde das Konzert vom Blues- und Gospelfachmann Willy Leiser und vom jungen Claude Nobs, der beim Office Du Tourisme in Montreux arbeitete.

A rare poster for a concert by Champion Jack Dupree and Mickey Baker (guitar) at the Casino Montreux, December 1963. The concert was organized by blues and gospel expert Willy Leiser and young concert promotor Claude Nobs, who worked at the tourism office in Montreux.

CHAMPION JACK DUPREE MONTREUX CONCERT POSTER

Zwei Jahre später holten Willy Leiser und Claude Nobs den Champion und Mickey Baker erneut nach Montreux. Inzwischen hatte der Champion die Schweiz verlassen und spielte hier nun noch «Exklusivkonzerte». Nobs engagierte den Champion später auch für das Montreux Jazz Festival, das 1967 startete.

Two years later Willy Leiser and Claude Nobs brought the Champion and Mickey Baker to Montreux again. In the meantime, the Champion had left Switzerland and now played an "exclusive concert" here. Nobs later hired the Champion also for the famous Montreux Jazz Festival, which he organized from 1967.

MEMPHIS SLIM SWISS CONCERT POSTER 1966

Plakat für ein Konzert des Bluespianisten Memphis Slim, der die Schweiz erstmals mit dem ersten American Folk Blues Festival 1962 besucht hatte. Auch punkto Design erinnert das Plakat an diesen Moment.

Poster for a concert by blues pianist Memphis Slim, who first visited Switzerland with the original American Folk Blues Festival in 1962. In terms of design, the poster also recalls this moment.

MEMPHIS SLIM

Photo: Fizzè

Photo von 1968.

EDDIE BOYD SWISS CONCERT POSTER 1967

Auch der Pianist Eddie Boyd war 1965 mit dem American Folk Blues Festival in die Schweiz gekommen und auch dieses Poster erinnert an Günther Kiesers klassisches Design. Eddie Boyd war bald ein regelmässiger Gast auf Schweizer Konzertbühnen.

Pianist Eddie Boyd had also come to Switzerland with the 1965 American Folk Blues Festival, and this poster also recalls Günther Kieser's classic design. Eddie Boyd was soon a regular guest on Swiss concert stages.

EDDIE BOYD IN BASEL

Photo: Fizzè

Photo von 1968.

CURTIS JONES AND JACK DUPREE

Curtis Jones (1906 - 1971)  war ein wichtiger Exponent in der kleinen, aber feinen Schweizer Bluesszene der 1960er-Jahre. Der in Texas in einer Baumwollpflückerfamilie aufgewachsene Blues-Pianist war in der amerikanischen Folkszene der 60er-Jahre sehr respektiert. Bob Dylan übernahm einen von Jones’s Songs namens „Highway 51“ für sein Debutalbum und liess sich vom Songtitel ganz offensichtlich inspirieren.1962 kam Curtis Jones nach Europa und hatte ein Dauerengagement im Africana, Zürich, wo er oft vom Schweizer Gitarristen Chris Lange begleitet wurde. 1968 spielte er ein Doppelkonzert mit seinem Pianisten-Kollegen Champion Jack Dupree, wie dieses Plakat bezeugt.

Curtis Jones (b. 1906  d. 1971) was an important part of  the intimate Swiss blues scene of the 1960s. The blues pianist, who grew up in Texas in a cotton-picking family, was very respected in the US Folk Scene of the Sixties. Bob Dylan covered one of Jones's songs called "Highway 51" for his debut album and was obviously inspired by the song title. In 1962, Curtis Jones came to Europe and had a residency at Africana, Zurich, where he was often accompanied by Swiss guitarist Chris Lange. In 1968 he played a double concert with fellow pianist Champion Jack Dupree, as this poster shows.

EDDIE BOYD SWISS RECORD

1969 veröffentlichte die Schweizer Plattenfirma Heco in Partnerschaft mit der Boulevardzeitung Neue Presse die Eddie-Boyd-Single «Let’s Tie The Knote».

In 1969, the Swiss record company Heco released the Eddie Boyd single "Let's Tie The Knote" in partnership with the tabloid Neue Presse.

B.B. KING FIRST SWISS CONCERTS 1968

Anfang 1968 gab B.B.King seine ersten Schweizer Konzerte in Zürich und Genf. Organisiert wurde Kings Europatour von der Agentur Lippman und Rau, die auch hinter den American Folk Blues Festivals stand. Die Fotos zeigen den Gitarristen bei seinem Gig in der Victoria Hall Genf, 27. Januar 1968.

At the beginning of 1968, B.B.King played his first Swiss concerts in Zurich and Geneva. King's European tour was organized by the concert agency Lippman and Rau, which also organized the American Folk Blues Festivals. The photos show the guitarist at his gig in the Victoria Hall Geneva, January 27, 1968.

PROMO FOR THE KING

B.B. Kings damalige Schallplattenfirma EMI bewarb anlässlich der ersten Schweizer Konzerte Kings aktuelle Releases. Der Flyer wurde von Teddy Meier gestaltet. Freddy Angstmanns neue Zeischrift «Jazz Rhythm & Blues» platzierte den King aufs Cover. Angstmann fungierte eine Weile auch als Agent von Champion Jack Dupree.

B.B. King's record company at the time, EMI, advertised King's current releases on the occasion of the first Swiss concerts. The flyer was designed by Teddy Meier. Freddy Angstmann's new magazine "Jazz Rhythm & Blues" put King on it's cover. Angstmann also acted as agent for Champion Jack Dupree for a while.

MUDDY WATERS BLUES BAND IN MONTREUX 1968

Im November 1968 machte die Muddy Waters Blues Band eine kleine Tournee durch die Westschweiz. Auftakt war im Pavillon Montreux. Fotos und Muddy-Autogramm aus der Sammlung des Jazzclubs Lausanne.

In November 1968, the Muddy Waters Blues Band made a small tour through the French speaking part of Switzerland. The tour started at the Pavillon Montreux. Photos and Muddy autograph from the collection of the Lausanne Jazz Club.

T-BONE WALKER 1968 SWISS TOUR

Konzertplakat T-Bone Walker, 1968. Der American Folk Blues Festival Pionier kehrte mit einer jazzigen Begleitband in die Schweiz zurück. Die Kritiken waren durchzogen.

A concert poster for T-Bone Walker 1968. The American Folk Blues Festival pioneer returned to Switzerland with a jazzy backing band. Reviews were mixed.

SON HOUSE IN MONTREUX 1970

Photo: Giuseppe Pino

Erst an der vierten Ausgabe des Montreux Jazz Festivals engagierte Claude Nobs einen schwarzen Bluesmann. Ab 1972 begann in Montreux dann ein veritabler Blues Boom – die «never ending» Blues Nights wurden zu einem Markenzeichen des Festivals.

It was not until the fourth edition that Claude Nobs booked a black bluesman to the Montreux Jazz Festival. From 1972 onwards, a veritable blues boom began in Montreux - the “never ending” Blues Nights became a trademark of the festival.

HOMESICK JAMES IN ANNECY

Nur fast in der Schweiz fand dieses Konzert des Folkbluesers Homesick James statt. Annecy liegt 40 Kilometer entfernt von Genf und die Bluesfans aus der Romandie pilgerte dorthin.

This concert of folk bluesman Homesick James took place in France, near the Swiss border. Annecy is 40 kilometers away from Geneva and the blues fans from French-speaking Switzerland made a pilgrimage there.