TEN YEARS AFTER CONCERT POSTER ZURICH 1969

Plakat für das erste Schweizer Konzert von Ten Years After, Limmathaus Zürich, 19. Juni 1969. Am nächsten Tag spielte die blues-inspirierte Band am Montreux Jazz Festival, zwei Monate später am legendären Woodstock Festival.

A poster for Ten Years After’s first Swiss concert, at the Albisriederhaus Zurich, June 19th 1969. The following day, the Blues based band played the Montreux Jazz Festival, two months later they appeared at the legendary Woodstock festival.

ALVIN LEE IN ZURICH 1969

Photo: Fizzè

Rares Foto von Alvin Lee mit einer Gibson Gold Top Les Paul Gitarre, Zürich 1969.

Rare photo of Alvin Lee, playing a Gibson Gold Top Les Paul, Zurich 1969.

TEN YEARS AFTER AUTOGRAPHS

TYA-Autogramme von ihrem Schweizer Debut, Limmathaus Zürich, 1969.

TYA autographs from their Swiss debut, 1969.

JOHN MAYALL & BAND IN HITS A GOGO 1969

Photo: Eric Bachmann

Seine ersten Auftritte gab der britische Blues-Botschafter John Mayall im Mai 1968 am Monsterkonzert im Zürcher Hallenstadion. Im Januar 1969 organisierte der Schweizer Veranstalter Rolf Aemisegger eine grössere Schweizer Tour, die am 13. Januar mit einem Auftritt in der TV-Sendung Hits à Gogo startete. Von links: John Mayall, Keith Tilman, Colin Allen, Mick Taylor.

John Mayall first appeared in Switzerland at the legendary Monsterkonzert in Zurich. In January 1969, Swiss promotor Rolf Aemisegger organized a oneweek Swiss tour. It started with a Swiss TV appearance in Hits a gogo, on 13th January 1969. Left to right: John Mayall, Keith Tilman, Colin Allen, Mick Taylor.

JOHN MAYALL’S HARP BELT

Photo: Eric Bachmann

Auf der Schweizer Tour präsentierte sich John Mayall im Trapper Look, mit einem «Waffengürtel» voller Blues Harps.

John Mayall’s look on the Swiss tour 1969 was definitely that of a trapper. Here his “harp belt”, similar to the gun belts of the Wild West.

JOHN MAYALL SWISS TOUR PROGRAMME 1969

Programmheft für die Schweizer Tour vom Januar 1969.

The cover of the programme for the Swiss tour.

AUTOGRAPHED BLUES FROM LAUREL CANYON ALBUM

John Mayalls klassisches Album «Blues From Laurel Canyon» war zum Zeitpunkt der Schweizer Tour 1969 eben frisch veröffentlicht worden (Release war im November 1968). Dieses Exemplar wurde von Mayall, dem Gitarristen Mick Taylor, Drummer Colin Allen und dem Bassisten Keith Tilman signiert, welcher den originalen «Laurel Canyon» Bassisten Steve Thompson ersetzte (Tilmans Autogramm ist nicht abgebildet).

John Mayall’s classic “Blues from Laurel Canyon” album was released in November 1968, just in time for the Swiss tour. This copy was signed during the Swiss tour by the original “Laurel Canyon” line up including soon to be Rolling Stone Mick Taylor, Keith Tilman standing in for bass player Steve Thompson (Tilman’s autograph is missing in the picture).

AUTOGRAPHED BLUES FROM LAUREL CANYON ALBUM

STAN WEBB’S CHICKEN SHACK

Photo: Fizzè

Der britische Bluesrock Gitarrist Stan Webb und seine Band Chicken Shack waren in den späten 1960er-Jahren häufige Gäste auf Schweizer Konzertbühnen. Dieses Bild stammt von einem frühen Chicken Shack Gig im Kursaal Bern, 29. Mai 1969.

British Blues Rock outfit Chicken Shack featuring the lead guitar of Stan Webb were frequent guests on Swiss concert stages. This picture dates from May 1969 and was taken in Bern.

CHICKEN SHACK 1969 ST. GALLEN CONCERT REVIEW

St. Galler Tagblatt, 2. Juni 1969

In German only.

CANNED HEAT IN MONTREUX 1970

Photo: Fizzè

Die amerikanische Boogie-Blues Combo Canned Heat wurde von den beiden Blues Fanatikern Bob «The Bear» Hite und Alan «Blind Owl» Wilson angeführt. In Montreux gaben sie ihr einziges Schweizer Konzert mit Wilson, der im September 1970 Suizid beging. Sein unverwechselbarer Gesang in Song wie «Going Up The Country» prägte den Canned Heat Sound ebenso wie die Boogie Power von Bob Hite im damals aktuellen Hit «Let’s Work Together».

The American boogie-blues combo Canned Heat was led by blues fanatics Bob "The Bear" Hite and Alan "Blind Owl" Wilson. In Montreux they gave their only Swiss concert with Wilson, who committed suicide in September 1970. His unmistakable vocals in songs like "Going Up The Country" shaped the Canned Heat sound, as did Bob Bite's boogie power in the then-current hit "Let's Work Together."

73 CANNED HEAT MONTREUX PRESS REVIEW

Unbekannte Schweizer Tageszeitung.

In German only.

CANNED HEAT BASEL 1970 CONCERT POSTER

Plakat für einen Canned Heat Gig im Basler Stadtcasino, 10. Oktober 1970. Die Band war trotz des Tods von Gründungsmitglied Al Wilson im September 1970 zu einer Europatournee aufgebrochen. Harvey Mandel, der beim Konzert in Montreux noch dabei gewesen war, hatte die Band verlassen. Die Gitarren wurden auf dieser Tour von Henry Vestine (der zur Band zurückgekehrt war) und Joel Scott Hill gespielt.

Poster for a Canned Heat gig at Basel's Stadtcasino, October 10, 1970. The band had embarked on a European tour despite the death of founding member Al Wilson in September 1970. Harvey Mandel, who had played the Montreux concert earlier in 1970, had left the band by then. The guitars on this tour were played by Henry Vestine (who had returned to the band) and Joel Scott Hill.

FLEETWOOD MAC IN BASEL 1970

Photo: Fizzè

Peter Green war ein Magier der Bluesgitarre und bis 1970 der unangefochtene Leader der 1967 gegründeten Blues Band Fleetwood Mac. Bald verliessen die Macs den Pfad des «reinen» Blues und spielte wunderschöne Instrumentals wie «Albatross» und eingängige Songs wie «Black Magic Woman». Am 8. März 1970 spielten Fleetwood Mac in ihrer legendären Fünferformation ihr Schweizer Debutkonzert in der Mustermesse Basel, wo dieses Foto entstand. Noch während dieser Tournee verliess Peter Green die Band, offenbar aufgrund der Nachwirkungen eines schlechten Trips.

Peter Green was a magician of the blues guitar and until 1970 the undisputed leader of the blues band Fleetwood Mac, founded in 1967. Soon the Mac left the path of "pure" blues and played beautiful instrumentals like "Albatross" and catchy songs like "Black Magic Woman". On March 8, 1970, the band played their Swiss debut concert at the Mustermesse Basel with their legendary five-piece formation, where this photo was taken. Still during this tour Peter Green left the band, apparently due to the aftermath of a bad acid trip.

FLEETWOOD MAC 1970 AUTOGRAPHS

Autogramme von Peter Green, Jeremy Spencer, Danny Kirwan, John McVie, Mick Fleetwood, Basel, 8. März 1970.

FLEETWOOD MAC 1970 ZURICH CONCERT REVIEW

Die Tat, 12. März 1970

In German only.

JOHNNY WINTER IN MONTREUX 1970

Photo: Fizzè

Der texanische Gitarrist Johnny Winter war einer der grössten Talente des weissen Blues Revivals. Am 24. April 1970 gab er sein erstes Schweizer Konzert am Rose d’Or Festival im Casino Montreux.

Texas guitarist Johnny Winter was one of the greatest talents of the white blues revival. On April 24, 1970, he gave his first Swiss concert at the Golden Rose Festival at the Casino Montreux.

JOHNNY WINTER SWISS AUTOGRAPHS

Autogramme von Johnny Winters Band, Montreux, 24. April 1970. Johnny Winter, Edgar Winter, Tommy Shannon (später Bassist bei Stevie Ray Vaughan’s Double Trouble) und “Uncle” John Turner.