BeatPopProtest
Der Sound der Schweizer Sixties
(Editions Plus, 2001)
Editions Plus, 2001
Storys, Bandbios, Diskografien, Informationen und jede Menge Bilder zum Swiss Beat der 1960er-Jahre.
287 Seiten, Hardcover.
Storys, bandbios, discographys, information and loads of great pics on the Swiss Beat Music Scene of the Sixties.Text in German only.
287 pages, Hardcover.
Polo
Eine Oral History
(Editions Plus, 2005)
Editions Plus, 2005
Ein schillerndes Porträt von Polo Hofer, erzählt von Polo selber und von zahlreichen seiner Freundinnen und Freunde, Weggefährten und Kritikern. Reich illustriert und mit einer (bis 2005) kompletten Diskografie.
320 Seiten, broschiert.
A portrait of Switzerland’s first and greatest dialect Rock Star (1945-2017), as told by himself and his musicians, friends and critics. Comes with many photos and a detailed discography. Text in German only.
320 pages, Softcover.
50 Jahre Berner Rock
Zytglogge, 2009
50 Jahre Berner Rock in 50 Storys – Sams Zeitungsserie von 2009 aus der Berner Zeitung in Buchform. Mit zusätzlichen Fotos und einer Auswahldiskografie.
240 Seiten, Hardcover.
50 Years of Rock music in Sam’s hometown of Bern, which is sort of the capital of Swiss Rock (and of course also the „real“ capital of Switzerland). Text in German only.
240 pages, Hardcover.
Oh Yeah!
200 Pop-Fotos aus der Schweiz, 1957–2014
(Chronos Verlag, 2014)
Chronos Verlag, 2014
Ein Bildband mit 200 Fotos aus 50 Jahren Schweizer Popgeschichte, erschienen zur Ausstellung „Oh Yeah! Popmusik in der Schweiz“, im Museum für Kommunikation Bern (2014/2015). Herausgegeben von Kurt Stadelmann und Sam.
240 Seiten, broschiert. Ein Teil der Auflage kommt mit einer Vinyl Single der Band The Cayman Islands.
A lavish picture book full of photos of the Swiss music scene, from the beginnings in the 1950s until now. This was sort of a “catalogue” for “Oh Yeah!”, the first big Swiss Pop exhibition in Switzerland, that took place at the Communication Museum in Bern in 2014/2015. Text in German/French.
240 pages, Softcover. A vinyl single by the band The Cayman Islands was included in a part of the edition.
Letzte Insel vor der Autobahn
Peter Burkharts Mühle Hunziken
(Zytglogge, 2015)
Zytglogge, 2015
Eine Hommage an den Berner Musikclub Mühle Hunziken und dessen verstorbenen Gründer Peter „Pesche“ Burkhart. Herausgeben von Dänu Siegrist und Sam. Mit Beiträgen von Bänz Friedli, Bernhard Giger, Polo Hofer, Wolfgang Niedecken, Timmermahn u.a. Zahlreiche Fotos und eine Diskografie.
240 Seiten, Hardcover.
A tribute to the great bernese music club “Mühle Hunziken“ and it’s founder Peter Burkhart. Many great international Jazz, Rock and World Music stars played at this one-of-a-kind venue in the middle of nowhere. Lots of photos and a discography. Text in German only.
240 pages, Hardcover.
Hot Love
Lurker Grand and many others
Swiss Punk & Wave 1976–1980
Edition Patrick Frey, 2006 (deutsch/französisch) / Edition Patrik Frey, 2007 (deutsch englisch)
Das definitive Buch zur Swiss Punk Szene, geschrieben und gestaltet von der Szene selber, souverän gemanagt von Lurker Grand. Sam war Text Editor und hat an Texten zu Rudi Dietrich, Sunrise Studio, Off Course Label und zum Olmo mitgearbeitet.
324 Seiten, 2 Poster, Diskografie. Broschiert.
The definitive book on the Swiss Punk scene. Written by the protagonists themselves, edited by the great Lurker Grand. Sam was the text editor and has provided several texts. Two editions: German/French and German/English.
324 pages, 2 posters, discography.
Heute und Danach
The Swiss Underground Music Scene of the ‘80s
Lurker Grand, André P. Tschan (Herausgeber)
Edition Patrick Frey, 2012
Der zweite Streich von Lurker. Eine umfassende Geschichte der Schweizer Achtziger, reich illustriert. Sam war Text Editor und hat Texte zu Beat Lüthi (Arhoolies), Karen Simpson (Chin-Chin), Kuno Lauener, Rock Art und zu Beat-Man beigesteuert.
674 Seiten, broschiert. Mit Diskografie.
The Swiss “Underground” Eighties, fully covered in this thick book, edited once more by Lurker Grand. Sam was the text editor and has contributed several stories. Text in German/English.
684 pages, discography. Softcover.
Die Not hat ein Ende
The Art Of Swiss Rock
Lurker Grand (Herausgeber)
Edition Patrick Frey, 2015
Das dritte und letzte Buch in Lurker Grands Untergrund-Trilogie. Mit den wichtigsten Schweizer Rock Art Künstlern von den Sixties bis heute. Sam war Text Editor und hat den musikalischen Einleitungstext geschrieben.
500 Seiten, broschiert.
The third and last book of Lurker Grand’s great underground trilogy. Features all the important visual Rock Art Artists of Switzerland. Sam was the text editor and wrote an extensive music history introduction. Text in German/English.
500 pages, Softcover.
Bärner Yeeh Yeeh
RoRec, 1992
Booklet zu Roland Bergers Kompilation mit Berner Beat Bands der 1960er Jahre, die ursprünglich in einer Ausgabe mit drei Kassetten erschien. Bandbios von Sam.
20 Seiten, broschiert.
Sam provided biographies of the Bernese Beat and Rock bands, that were featured on this Three-cassette-compilation, released in the 1990s.Text in German only.
20 pages, Softcover.
Berner Almanach Musik
Stämpfli, 2001
Sams Beitrag: „Der Groove des Stimmungsmusikers“. Über den Berner Keyboarder und Akkordeonisten Christian Brantschen (heute Patent Ochsner, Pedro Lenz).
424 Seiten, broschiert.
Sam’s contribution in this collection of musicians is a portrait of the keyboarder / accordeonist Christian Brantschen. Text in German only.
424 pages, Softcover.
Zürich 68
Erika Hebeisen, Elisabeth Joris,
Angela Zimmermann (Herausgeberinnen)
Hier und Jetzt, 2008
Sams Beitrag in diesem Buch über die 1968er Bewegung in Zürich: „Sie popten den Aufstand – Beatmusik von <Balla Balla> bis <Revolution>“.
238 Seiten, broschiert.
Sam’s contribution in this book focuses on the musical aspects of the 1968 eruption in Zurich, Switzerland. 238 pages, Soft cover. Text in German only.
238 pages, Softcover.
Musikszene Schweiz
Begegnungen mit Menschen und Orten
Christoph Merki (Herausgeber)
Chronos Verlag, 2009
Sams Beitrag: „Blues – Watching from the safe side“, über Philipp Fankhauser und die Mühle Hunziken.
695 Seiten, Hardcover.
Sam’s contribution in this thick volume about the Swiss music scene is a portrait of the Swiss Blues Man Philipp Fankhauser and the Swiss Blues scene. Text in German only.
695 pages, Hardcover.
Berns moderne Zeit
Das 19. und das 20. Jahrhundert neu entdeckt
Peter Martig und andere (Herausgeber)
Stämpfli Verlag, 2011
Sam steuerte Texte über das Berner Chanson und den Berner Rock für diesen opulenten Band der Sammlung „Berner Zeiten“ bei.
591 Seiten, Hardcover.
Sam wrote short texts about the Bernese Chanson and the Bernese Rock in this thick volume on the recent history of Berne. Text in German only.
591 pages, Hardcover.
Schöner leben, mehr haben
Die 50er Jahre in der Schweiz im Geiste des Konsums
Thomas Buomberger, Peter Pfrunder (Herausgeber)
Limmat Verlag, 2012
Sams Beitrag: „In 80 Schlagern um die Welt, Schweizer Populärmusik in den 50er Jahren“.
260 Seiten, Hardcover.
Sam’s contribution in this book on the consumer friendly 1950s in Switzerland focuses on the popular music that was happening here in the 1950s. Text in German only.
260 pages, Hardcover.
Ding Dong
Dirk Bonsma
Edition Haus am Gern, 2012
Sam steuerte ein musikalisches Glossar zu den grossartigen Konzertplakaten von Dirk Bonsma bei.
152 Seiten, Hardcover.
Sam wrote a glossary, which accompanies the unique concert posters of Swiss artist Dirk Bonsma. Text in Geman/English.
152 pages, Hardcover.
Swiss Pop Art
Formen und Tendenzen der Pop Art in der Schweiz 1962-1972
Scheidegger & Spiess, 2017
Sam schrieb den Beitrag „Unsere Musik ist rot mit lila Blitzen“ für diesen Katalog zur Ausstellung über Schweizer Pop Art im Kunstmuseum Aarau, 2017.
550 Seiten, broschiert.
Sam wrote a text titled „Our music is red with purple flashes“ about the relation of music and Pop Art in Switzerland.
550 pages, softcover. Text in German/French/English.
Bern 70
Edition Atelier, 2017
Sam steuerte den Beitrag “Mani, Polo, Tinu – und die eine oder andere Hammerbänd” für dieses Szenenbuch über die 1970er-Jahre in der Schweiz bei.
608 Seiten, broschiert.
This book deals with Bern’s cultural scenes in the 1970s. Sam wrote a story about the relationship between the Bernese chanson and rock music. Text in German only.
608 Seiten, Softcover.