GERRY & THE PACEMAKERS: IT’S GONNA BE ALL RIGHT
Ferry Cross The Mersey + 3
Vinyl EP, 1965, UK
Columbia SEG 8397
15. Mai 1965
“It’s Gonna Be All Right” war von der ersten «Salut Les Copains» (SLC) Sendung am 17. Mai 1965 an das Opener-Signet für die erste Popsendung am Schweizer Radio. Es kam, um zu bleiben. Hier die originale EP, ab der das Signet kopiert wurde. Der Titelsong «Ferry Cross The Mersey» schaffte es hingegen nie in die Sendung. Als Schlusssignet fungierte der «Guitar Boogie» in der Version der Shadows.
"It's Gonna Be All Right" was the opening theme song for the first real pop show on Swiss radio for the first "Salut Les Copains" (SLC) broadcast on May 17, 1965 and all the subsequent broadcasts in the Sixties. Here is the original UK EP from which the signet was copied. The title song "Ferry Cross The Mersey", however, never made it into the program. The closer was "Guitar Boogie" in the Shadows' version.
THE ROLLING STONES: THE LAST TIME
The Last Time / Play With Fire
Vinyl Single, 1965, Germany, “Musterplatte”
Decca DL 25 172
17. Mai 1965
Die zweite SLC-Sendung eröffnete mit einem Ohrwurm der Rolling Stones, der allerdings schon einige Monate auf dem Markt war: «The Last Time» war ein Favorit der Schweizer Beat-Fans.
The second SLC show opened with a catchy Rolling Stones tune that had already been on the market for several months: "The Last Time" was a favorite of Swiss beat fans.
MARIANNE FAITHFULL: COME AND STAY WITH ME
Come And Stay With Me / What Have I Done Wrong
Vinyl Single, 1965, Germany
Decca DL 25176
17. Mai 1965
Einer der grössten Hits von Marianne Faithfull, geschrieben von Jackie De Shannon und unterstützt von Jimmy Page, mit dem De Shannon in dieser Zeit liiert war.
One of Marianne’s biggest hits, written by Jackie De Shannon and with a little help from Jimmy Page, with whom Jackie had an affair at the time.
THE BEATLES: ROCK AND ROLL MUSIC
Rock and Roll Music / I’m A Loser
Vinyl Single, 1965, France, “Special Promotion”
Odeon MO 20007
17. Mai 1965
«Rock and Roll Music» aus der Feder von Chuck Berry war der meistgespielte Beatles-Titel auf SLC / Sali Mitenand (SM) Allerdings brachte er es auch nur auf sechs Ausstrahlungen in den Sixties.
Chuck Berry’s «Rock and Roll Music» was the Beatles recording that got the most airplay in SLC / Sali Mitenand (SM) in the Sixties. It was played six times in total.
THE KINKS: TIRED OF WAITING FOR YOU
Tired Of Waiting For You / Come On Now
Vinyl Single, 1965, Germany
Vogue DV 14285
31. Mai 1965
Auch diese Single war nicht mehr ganz taufrisch, als sie zum ersten Mal in SLC gespielt wurde. The Kinks waren die erste erfolgreiche britische Beat Band, die in der Schweiz auf Tournee ging und wurde hier als «drittbeste englische Beat Band», nach den Beatles und den Rolling Stones angekündigt.
This 45 was also no longer fresh from press when it was played for the first time in SLC. The Kinks were the first successful British beat band to tour Switzerland; and were promoted here as the "third best English beat band", behind the Beatles and the Rolling Stones.
WAYNE FONTANA AND THE MINDBENDERS: GAME OF LOVE
Game Of Love / Since you been gone
Vinyl Single, 1965, Germany
Star-Club Records 148 523 STF
14. Juni 1965
Eine eher leichtgewichtige Single, die hier vor allem darum interessiert, weil sie auf dem Label des legendären Hamburger Star-Club erschien, wo einst die Beatles frühe Erfahrungen als Live Band gesammelt hatten.
A rather lightweight single, which is only interesting here because it was released on the label of the legendary Star Club in Hamburg, where the Beatles once gained early experience as a live act.
THE BYRDS: MR. TAMBOURINE MAN
Mr. Tambourine Man / I Knew I’d Want You
Vinyl Single, 1965, Holland
CBS 1.922
12. Juli 1965
Der Urknall des Folkrock kam von den Byrds, mit ihrer bestechenden, glasklaren Version des Bob-Dylan-Songs «Mr. Tambourine Man», die fast zeitgleich wie Dylans Original erschien.
The big bang of folk rock came from the Byrds, with their captivating, crystal-clear version of the Bob Dylan song "Mr. Tambourine Man", which was released at almost the same time as Dylan's original.
THE JETS: SAPPHIRE
Around And Around / Sapphire / The Poet / Round And Round
Vinyl EP, 1965, Switzerland
TSH 17-518
09. August 1965
Schweizer Bands waren die wohlgelittene Ausnahme in Albert Werners Radiosendung. Nur gerade 20 von ihnen schafften es in der Zeitspanne von 1965 bis 1969 einmal in die Sendung. Eine der allerersten waren The Jets. Die Frauenfelder Helden schafften es mit ihrer im archaischen Tonstudio Henggart eingespielten Instrumental „Sapphire“ ins Radio. Die EP der Jets gilt heute als eine der gesuchten Swiss Beat Raritäten.
Swiss bands were not that often palyed on Albert Werner's radio show. Only 20 of them made it onto the program in the period from 1965 to 1969. One of the very first were The Jets. This band from Frauenfeld made it onto the radio with their instrumental "Sapphire", recorded in the archaic Henggart recording studio. Today, the Jets' EP is considered one of the most sought-after Swiss Beat rarities!
THE ROLLING STONES: SATISFACTION
(I Can’t Get No) Satisfaction / The Under Assistant West Coast Promotion Man
Vinyl Single, 1965, UK
Decca F. 12220
23. August 1965
Diesmal war SLC zeitnah dran: Am 20. August 1965 wurde «Satisfaction» in England veröffentlicht, drei Tage später wurde die Single im Schweizer Radio gespielt. Allerdings war die Stones-Hymne schon zwei Monate vorher in den USA erhältlich.
This time SLC was in step with the times: "Satisfaction" was released in England on August 20, 1965, and was aired on Swiss radio only three days later. However, the Stones anthem had already been available in the USA two months earlier.
EVERLY BROTHERS: THE PRICE OF LOVE
The Price Of Love / It Only Costs A Dime
Vinyl Single, 1965, Germany
Warner Brothers A-5628
25. Oktober 1965
Eine bei Schweizer Fans beliebte Nummer. Sie wurde in der Version von Les Sauterelles auch auf dem «Swiss Beat Live»-Album veröffentlicht, was möglicherweise der Anlass war, in SLC das Original zu spielen.
A popular number with Swiss fans. At the time of the broadcast it was also released in the version of the “Swiss Beatles” (Les Sauterelles) on the "Swiss Beat Live" album, which was possibly the reason for playing the original in SLC.
SIR DOUGLAS QUINTET: SHE’S ABOUT A MOVER
She’s About A Mover + 3
Vinyl EP, France, 1965
London, RE 10171 RE
06. Dezember 1965
Doug Sahm’s Tex-Mex-Knaller “She’s About A Mover” brachte etwas texanische Sonne in den Winternebel von 1965.
Doug Sahm's Tex-Mex banger "She's About A Mover" brought some hot Texan sun into the winter fog of 1965.
THE WHO: MY GENERATION
My Generation + 3
Vinyl EP, 1965, France, “Sample Not For Sale”
Brunswick 10 671
13. Dezember 1965
Die Redaktion von SLC erhielt offensichtlich die verschiedensten internationalen Pressungen der neuen Beat-Platten zugeschickt. Bei Pete Townshends Teenager-Hymne «My Generation» («Hope I die before I Get Old») war es eine französische EP, die ohne Bildhülle kam, welche es für das Radio-Airplay ja auch nicht brauchte. Schade, dass Albert Werner nicht auch Townshends Mod-Signature-Song «The Kids Are All Right» spielte, der auch auf dieser Platte ist.
The editorial team at SLC apparently received various international pressings of the new Beat records. In the case of Pete Townshend's teenage anthem "My Generation" ("Hope I die before I Get Old"), it was a French EP that came without a picture sleeve, which wasn't needed for the radio airplay. It's a shame that Albert Werner didn't also play Townshend's mod signature song "The Kids Are All Right", which is also on this record.
THEM: MYSTIC EYES
Mystic Eyes / If You And I Could Be As Two
Vinyl Single, UK, 1965
Decca F. 12281
03. Januar 1966
Ab Januar 1966 wechselte die Deutschschweizer Popsendung vom frankophonen «Salut Les Copains» zur Deutschschweizer Mundart und dem neuen Namen «Sali Mitenand». Die Musik blieb überwiegend englisch, mit gelegentlichen Abstechern nach Frankreich. Mit Them und «Mystic Eyes» stand der geheimnisvolle Rhythm and Blues von Van Morrison und seinen irischen Musikern auf der Playlist der ersten SM-Sendung.
In January 1966, the Swiss pop show switched from the francophone title "Salut Les Copains" to the Swiss-German dialect and the new name "Sali Mitenand" (SM, meaning "Hi everybody", as did "Salut les copains"). The music remained predominantly English with occasional expeditions to French pop. With Them and their then new tune "Mystic Eyes", the mysterious rhythm and blues of Van Morrison and his Irish musicians was on the playlist of the first SN program.
THE KNICKERBOCKERS: LIES
Lies / The Coming Generation
Vinyl Single, Germany, 1966
London DL 20 794
28. Februar 1966
Amerikanische Bands erhielten in SM immer mehr Airplay. Etwa The Knickerbockers mit der US-Art, Merseybeat zu spielen. «Lies» schaffte es später auf Lenny Kayes legendären Garagenbeat-Sampler «Nuggets».
US bands received more and more airplay in SM. A fine example were The Knickerbockers with their US style of playing Merseybeat. "Lies" later made it onto Lenny Kaye's legendary garage beat sampler "Nuggets"
THE SMALL FACES: SHA-LA-LA-LA-LEE
Sha-La-La-La-Lee / Grow Your Own
Vinyl Single, UK, 1966, Sample record (Not for sale)
Decca F.12317
28. Februar 1966
The Small Faces waren viel gespielte Gäste in SM. "Sha-La-La-La-Lee" war im Vergleich mit anderen Singles der Band eher Träller-Pop. Doch auch hier holten Steve Marriott & Co. ein Maximum heraus.
The Small Faces were regular guests at SM. "Sha-La-La-La-Lee" was rather lightweight compared to the band's other singles. But Steve Marriott & Co. made maximum RnB out of such trivial teenage pop.
THE YARDBIRDS: SHAPES OF THINGS
Shapes Of Things / Paff… Bum
Vinyl Single, 1967, Germany
Epic 5-9910
18. April 1966 (Live broadcast from the Mustermesse Basel)
Für viele gilt “Shapes Of Things“ als erste psychedelische Single. Musikalisches Mastermind dieser Aufnahme war Jeff Beck, der mit seiner verzerrten Gitarre für den fernöstlichen Touch dieser Popnummer sorgte.
Many consider "Shapes Of Things" to be the first psychedelic single. The musical mastermind behind this recording was Jeff Beck, whose distorted guitar provided the Far Eastern touch to this pop number.
THE LOVIN’ SPOONFUL: DAYDREAM
Daydream / Night Owl Blues
Vinyl Single, 1966, Germany
Kama Sutra 618 003
18. April 1966
John Sebastian und seine Lovin’Spoonful waren coole Socken und lieferten mit "Daydream" einen Evergreen.
John Sebastian and Lovin' Spoonful were cool dudes and delivered an evergreen with "Daydream".
BOBBY FULLER FOUR: I FOUGHT THE LAW
I Fought The Law / Little Annie Lou
Vinyl Single, 1966, UK, Sample Record (Not For Sale)
London Records HL 10030
18. April 1966
Texas-Rocker Bobby Fuller machte aus dem Lied seines texanischen Songwriterkollegen Sonny Curtis einen Hit, der ihm aber kein Glück brachte. Genau drei Monate, nachdem diese Single auf SM gespielt wurde, starb Fuller in den USA unter mysteriösen Umständen.
Texas rocker Bobby Fuller turned a song by fellow songwriter Sonny Curtis into a hit, but it didn't bring him any luck. Exactly three months after "I Fought The Law" was played on SM, Fuller died under mysterious circumstances.
THE ROLLING STONES: PAINT IT, BLACK
Paint It, Black / Long Long While
Vinyl Single, 1966, UK, Demonstration Record
Decca F. 12395
06. Juni 1966
Ein weiterer Stones-Klassiker, der auf SM zwei Wochen nach seiner Veröffentlichung in England zum ersten Mal zu hören war.
Another Stones classic, which was aired by SM two weeks after its release in England.
SIMON AND GARFUNKEL: I AM A ROCK
Am A Rock / Flowers Never Bend With Rainfall
Vinyl Single, 1966, Germany
CBS 2303
20. Juni 1966
Ein früher Song des genialen Songschmids Paul Simon, der das Debutalbum «Sounds Of Silence» eröffnete, welches Simon im Duo mit seinem alten Musikkumpel Art Garfunkel eingespielt hatte. Bald wurde die Nummer auch als Single veröffentlicht.
An early song by the brilliant songsmith Paul Simon, which opened the debut album "Sounds Of Silence", that Simon had recorded as a duo with his buddy Art Garfunkel. It was soon released as a single.
JAMES BROWN: IT’S A MAN’S MAN’S MAN’S WORLD
It’s A Man’s Man’s Man’s World / Is It Yes Or Is It No!
Vinyl Single, 1966, Germany, Sample Not For Sale
Polydor 421 043
11. Juli 1966
Soul Music hatte in der Musikprogrammierung für SM durch Redaktor Peter Mischler immer einen bevorzugten Platz. Auch Altmeister James Brown konnte sich darüber freuen.
Soul music has always had a privileged place in the music programming for SM by editor/DJ Peter Mischler. Even the hardest working man in show business must have been happy about it.
IKE & TINA TURNER: RIVER DEEP - MOUNTAIN HIGH
River Deep – Mountain High / I’ll Keep You Happy
Vinyl Single, 1966, UK, Demonstration Sample
London American Recordings, HLU 10046
11. Juli 1966
Und nochmals Soul: Die von Phil Spector inszenierte Single «River Deep – Mountain High» war ein grosser Schritt in der Karriere von Ike and Tina Turner.
And yet another soul hit: the Phil Spector-produced single "River Deep - Mountain High" was a big step in the career of Ike and Tina Turner.
THE SUPREMES: YOU CAN’T HURRY LOVE
You Can’t Hurry Love / Yesterday
Vinyl Single, 1966, Germany
Tamla Motown TM 1097
03. Oktober 1966
Die Hitmaschine aus Detroit war auch im Schweizer Radio auf SM gut vertreten. Neben den Supremes gehörten Martha And The Vandellas, The Temptations und Stevie Wonder zu den viel gespielten Acts des Tamla Motown Labels.
Hitsville USA was also well represented on SM. In addition to the Supremes, Martha And The Vandellas, The Temptations and Stevie Wonder were among the much-played acts of the Tamla Motown label out of Detroit.
THE SWINGING BLUE JEANS: HIPPY HIPPY SHAKE
Hippy Hippy Shake / Now I Must Go
Vinyl Single, 1964, Germany
Electrola E 22657
03. Oktober 1966
Schon in den Sixties kam bisweilen Nostalgie auf. So spielte Albert Werner mitten im popkulturellen Aufbruch einen alten Merseybeat-Rocker, der 1964 ein Hit gewesen war und der seinerseits ein Remake einer Aufnahme des Chicano-Rockers Chan Romero war.
Even in the Swingin’ Sixties, nostalgia sometimes arose. For example, Albert Werner played an old Merseybeat rocker, which had been a hit in 1964 and was itself a remake of a recording by Chicano rocker Chan Romero, in the midst of the pop-cultural upheaval.
THE MONKEES: LAST TRAIN TO CLARKSVILLE
Take A Giant Step / Last Train To Clarksville
Vinyl Single, 1966, Germany
RCA-Victor 66-1001
10. Oktober 1966
Mitte der Sixties begann auch in der Popmusik die Aera der fürs Fernsehen gecasteten Acts. So eingängig und doch authentisch wie die Monkees waren allerdings nicht viele. Bei „Sali Mitenand“ gehörte der Sound der Monkees schon bald zur popmusikalischen DNA der Schweiz.
The era of the casting band started in the mid-sixties. However, not many were as catchy and yet authentic as the Monkees. Thanks to "Sali Mitenand", the sound of the Monkees soon became part of the Swiss pop music DNA.
LOVE: 7 & 7 IS
7 & 7 is + 3
Vinyl EP, 1966, France
Vogue International INT 18095
14. November 1966
Das Programm von SM wurde zunehmend eklektischer. So erhielten auch Bands wie die gemischtrassigen Love aus Los Angeles Airplay, die damals nicht dem europäischen Mainstream-Geschmack entsprachen.
SM's program became increasingly eclectic. Bands such as the mixed-race Love from Los Angeles were played. Their sound did not correspond to the Swiss (and European) mainstream taste at the time.
THE ELECTRIC PRUNES: I HAD TOO MUCH TO DREAM
Had Too Much To Dream / Luvin
Vinyl Single, 1966, USA, White Label Promo
Reprise 0532
05. Dezember 1966
Wie Love waren auch The Electric Prunes Teil der amerikanischen «Garage Rock» Szene, die früh auch mit psychedelischen Elementen arbeitete.
Like Love, The Electric Prunes were also part of an American "garage rock" scene, which included psychedelic elements early on.
QUESTION MARK & THE MYSTERIANS: 96 TEARS
96 Tears / Midnight Hour
Vinyl Single, 1966, Germany, Unverkäufliche Musterplatte
Sonopress / MCA 19252
09. Januar 1967
Auch zu Beginn von 1967 war noch viel Garage Beat angesagt, etwa dieser orgelgetriebene Klassiker der amerikanisch / mexikanischen Band Question Mark & The Mysterians.
At the beginning of 1967, there was still a lot of garage beat going on, such as this organ-driven classic by the American/Mexican band Question Mark & The Mysterians.
EASYBEATS: FRIDAY ON MY MIND
Friday On My Mind / Made My Bed
Vinyl Single, 1966, Germany
United Artists 67.097
09. Januar 1967
Dieses kleine Popkunstwerk der nach London ausgewanderten australischen Band The Easybeats wurde in SM erst einige Monate nach seiner Veröffentlichung erstmals gespielt.
This little masterpiece of pop art by the London based Australian band The Easybeats, was only played in SM a few months after its release.
CREAM: I FEEL FREE
I Feel Free / N.S.U.
Vinyl Single, 1966, Germany, Sample, Not For Sale
Polydor 59 058
30. Januar 1967
Cream waren die erste eigentliche Supergroup der Popgeschichte und «I Feel Free» war ihr erster Hit. Es war nicht das letzte Mal, dass das englische Rock Trio auf SM zu hören war.
Cream were the first so called supergroup in pop history and "I Feel Free" was their first hit. It was not the last time that the English rock trio would be heard on SM.
THE THIRTHEENTH FLOOR ELEVATORS: YOU’RE GONNA MISS ME
You’re Gonna Miss Me / Tried To Hide
Vinyl Single, 1966, Germany
Hansa 19 188 AT
06. Februar 1967
Peter Mischler programmierte nicht bloss poppigen Mainstream, sondern immer wieder Musik aus dem «Untergrund», wie diese Single der texanischen Acid-Garage-Band The Thirtheenth Floor Elevators. Kult pur, allerdings bei den Schweizer Beat Fans der Sixties nur beschränkt mehrheitsfähig. Die Single, die in SM gespielt wurde, war die rare deutsche Linzenzpressung.
Peter Mischler not only chose pop mainstream for SM, but increasingly also music from the "underground", such as this single by Texan band The Thirtheenth Floor Elevators. Pure cult, but with limited majority appeal among comtemporary Swiss beat fans. The single that was played in SM was the rare German licence pressing.
THE BEATLES: PENNY LANE
Penny Lane / Strawberry Field’s Forever
Vinyl Single, 1967, Germany
Odeon 0 23 436
13. Februar 1967
Wenn es um die Beatles ging, war SM topaktuell: Diese stilbildende Single wurde am 13. Februar 1967, dem Datum ihres offiziellen Releases, gespielt. Bei "Penny Lane" war Paul McCartney federführend, "Strawberry Fields Forever", der andere, kongeniale Song dieser Doppel-A-Seiten-Single wurde von John Lennon geschrieben. SM spielte diesen Titel erst am 6. März 1967 zum ersten Mal.
When it comes to the Beatles, SM was cutting edge: this style-defining single was played on February 13, 1967, the date of its official release. Paul McCartney was in charge of "Penny Lane", while "Strawberry Fields Forever", the other congenial song on this double A-side single, was written by John Lennon. SM played "Strawberry Fields" for the first time on March 6, 1967.
MARTHA AND THE VANDELLAS: DANCING IN THE STREETS
Dancing In The Street / Heat Wave
Vinyl Single, 1967, Holland
Tamla Motown, GO 25.494
06. März 1967
Die Aufnahme von “Dancing In the Street” stammt aus dem Jahr 1964, doch der Song blieb aktuell – und war ein Vorbote der Rassenunruhen in den USA im Jahr 1967.
The recording of "Dancing In the Street" dates back to 1964, but the song remained topical - and was a harbinger of the racial unrest in the USA in 1967.
THE BYRDS: SO YOU WANT TO BE A ROCK’N’ROLL STAR
So You Want To Be A Rock’n’Roll Star / Everybody’s Been Burned
Vinyl Single, 1967, Germany.
CBS 25 59
20. März 1967
Auch die Byrds, quasi die amerikanische Antwort auf die Beatles, entwickelten sich musikalisch rasant weiter. "So You Want To Be A Rock’n’Roll Star" war ihre bittersüsse Reaktion auf die Retorten-Bands ihrer Zeit und liess textlich kein Klischee aus. Die Trompete von Hugh Masakela wertete den musikalisch interessanten Song noch mehr auf. Ein Klassiker.
The Byrds, the American answer to the Beatles, also developed rapidly. "So You Want To Be A Rock'n'Roll Star" was their bittersweet reaction to the retort bands of their times and didn't miss out on any clichés lyrically. Hugh Masakela's trumpet enhanced the musically interesting song even more. A classic.
PINK FLOYD: ARNOLD LAYNE
Arnold Layne / Candy And A Currant Bun
Vinyl Single, 1967, UK
Columbia DB 8156
10. April 1967
Mit der Single “Arnold Layne” debütierte eine englische Pop Band, welche die Rockszene nachhaltig mitprägen sollte: Pink Floyd. Auf den frühen Platten der Band war der Gitarrist und Sänger Syd Barrett prägend, der die Band aber schon 1968 verliess. Auch hier war SM vergleichsweise aktuell: In England war die Single am 10. März 1967 veröffentlicht worden.
"Arnold Layne" marked the debut of an English pop band that would have a lasting impact on the rock scene: Pink Floyd. The band's early records were dominated by guitarist and singer Syd Barrett, who left the band in 1968. SM was also comparatively current here: the single was released in England on March 10, 1967.
THE DOORS: BREAK ON THROUGH
Break On Through / End Of The Night
Vinyl Single, 1967, Germany
Hit-Ton HT 300068
24. April 1967
In den USA entwickelte sich die Rockmusik rasant. The Doors aus Los Angeles waren die neue Band der Stunde. Sie kombinierte bluesigen Rock mit einer jazzig/klassisch angehauchten Orgel, dazu gab der charismatische Sänger Jim Morrison den abgründigen Rockpoeten.
Rock music was developing rapidly in the USA. The Doors from L.A. were the new band of the moment. They combined blues rock with a jazzy/classical organ. Their charismatic singer Jim Morrison was a rock poet and a master of provocation.
THE BEE GEES: NEW YORK MINING DISASTER 1941
New York Mining Disaster 1941 / I Can’t See Nobody
Vinyl Single, 1967, Germany
Polydor 59 073
29. Mai 1967
The Bee Gees waren in ihrer Heimat Australien Teen Stars. Nachdem sie nach London übersiedelt waren, landeten die Gebrüder Gibb auch dort Hit um Hit. Der erste war "New York Mining Disaster 1941".
The Bee Gees were teen stars in their native Australia. After moving to London, the Gibb brothers landed hit after hit. The first was "New York Mining Disaster 1941".
ARETHA FRANKLIN: RESPECT
Respect / Save Me
Vinyl Single, 1967, France, Radio Promo
Atlantic 650.056
12. Juni 1967
SM liebte Soul. Da lag es auf der Hand, dass auch Aretha Franklin, die neue "Queen of Soul", viel Airplay erhielt. Nicht nur "I Never Loved A Man", ihr erster Hit für Atlantic, wurde gespielt. Auch "Respect", Arethas Version des Otis-Redding-Songs, erschallte in den Schweizer Stuben – ein frühes, fuminantes, feministisches Statement.
SM loved soul. So it was obvious that Aretha Franklin, the new queen of the genre, also received a lot of airplay. Not only "I Never Loved A Man", her first hit for Atlantic, was played. "Respect", Aretha's version of the Otis Redding song, also resounded in Swiss parlors - an early, fuminant, feminist statement.
PROCOL HARUM: A WHITER SHADE OF PALE
A Whiter Shade Of Pale / Neurotic Saga
Vinyl Single, 1967, Germany, “Unverkäufliche Musterplatte”, credited to “Procro Magnum”
Polydor 59 108
12. Juni 1967
Diese Single dudelte im Sommer of Love zu jedem Fenster hinaus und gilt heute als einer der grössten Pop Hits. 10 Millionen Mal soll sie sich verkauft haben. Dass es sich um die erste Platte dieser Band handelte und ihr Name nicht wirklich einfach zu memorisieren ist, belegt die deutsche Promo-Single: Hier werden Procol Harum als Procro Magnum angekündigt.
This single was omnipresent in the summer of love and is now considered one of the biggest pop hits ever. It is said to have sold 10 million copies. The German promo single proves that this was the band's first record and that their name is not really easy to memorize: Procol Harum are announced as Procro Magnum!
JEFFERSON AIRPLANE: SOMEBODY TO LOVE
Somebody To Love / She Has Funny Cars
Vinyl Single, 1967, Germany
RCA Victor 47-9140
26. Juni 1967
1967 war ein ereignisreiches Jahr für die Popmusik. In Haight Ashbury, San Francisco blühte die Hippie-Szene. Jefferson Airplane waren neben The Grateful Dead ihre musikalischen Sprachrohre.
1967 was a good year for pop music. The hippie scene was flourishing in Haight Ashbury, San Francisco. Jefferson Airplane and The Grateful Dead were its musical ambassadors.
DAVID BOWIE: LOVE YOU TILL TUESDAY
Love You Till Tuesday / Did You Ever Have A Dream
Vinyl Single, 1967, UK
Deram DM 135
04. September 1967
“Love You Till Tuesday” war bereits auf David Bowies Debutalbum für das Deram Label erschienen. Im Sommer 1967 nahm Bowie eine neue Version auf, die als Single erschien. Der Song erhielt wohlwollende Presse, doch ein Erfolg war sie nicht. Interessanterweise programmierte Peter Mischler für SM zuerst die B-Seite «Did You Ever Have A Dream», die kurz nach dem Release der Single gespielt wurde. Die A-Seite musste mehr als einen Monat warten, bis auch sie Airplay auf SM erhielt.
"Love You Till Tuesday" had already appeared on David Bowie's debut album for the Deram label. In the summer of 1967, Bowie recorded a new version, which was released as a single. The song received good press, but it was not a commercial success. Interestingly, Peter Mischler first programmed the B-side "Did You Ever Have A Dream" for SM, which was played shortly after the release of the single. The A-side had to wait more than a month before it also got airplay on SM.
THE GNOMES OF ZURICH: PUBLICITY GIRL
Publicity Girl / Second Fiddle
Vinyl Single, 1967, UK
RCA Victor 1606
18. September 1967
Wenig ist bekannt über diese Band aus dem Nordosten Englands. Es dürfte denn auch in erster Linie ihr Name gewesen sein, der ihr zum Airplay in SM verhalf. The Gnomes of Zurich ist ein nicht eben schmeichelhafter Übername für die Schweizer Banker.
Little is known about this band from the north-east of England. It was probably their name that helped them gain airplay in SM. The Gnomes of Zurich is a not exactly flattering nickname for Swiss bankers.
THE BOX TOPS: THE LETTER
The Letter / Happy Times
Vinyl Single, 1967, France
Stateside FSS 507
16. Oktober 1967
“The Letter” aus der Feder des Country-Songschreibers Wayne Carson war ein Hit für die Schülerband The Box Tops aus Memphis. Neben dem überzeugenden Blue Eyed Soul Gesang von Alex Chilton lag hier die Würze in der Kürze. Mit knapp zwei Minuten gilt «The Letter» als einer der kürzesten Pop-Hits.
"The Letter", penned by country songwriter Wayne Carson, was a hit for the Memphis high school band The Box Tops. In addition to Alex Chilton's convincing blue-eyed soul vocals, the spice was in the brevity. At just under two minutes, "The Letter" is considered one of the shortest pop hits.
SAM AND DAVE: SOUL MAN
Soul Man / May I Baby
Vinyl Single, 1967, France, Promo only
C.E.D Riviera 169.016
23. Oktober 1967
Geschrieben von Isaac Hayes und David Porter, war «Soul Man» inspiriert von den Unruhen rund um das «Civil Rights Movement» ein selbstbewusstes Statement des schwarzen Amerika. Für Sam (Moore) und Dave (Porter) und ihr Label Stax Records war «Soul Man» ihr bisher grösster Hit.
Penned by Isaac Hayes and David Porter, "Soul Man" was inspired by the unrest surrounding the Civil Rights Movement and was a self-confident statement of Black America. For Sam (Moore) and Dave (Porter) and their label Stax Records, "Soul Man" was their biggest hit to date.
DAVID McWILLIAMS: THE DAYS OF PEARLY SPENCER
Harlem Lady / The Days Of Pearly Spencer
Vinyl Single, 1967, Germany
Ariola 19 858 AT
29. Januar 1968
Dieser Song des nordirischen Singer/Songwriters David McWilliams, der eigentlich nur eine Single B-Seite war, geriet zum Erfolg auf dem europäischen Kontinent – in England und Irland wurde das Lied über einen Obdachlosen in der nordirischen Stadt Ballymena oft boykottiert.
This song by Northern Irish singer/songwriter David McWilliams, which was actually only a single B-side, became a success on the European continent. In England and Ireland, the song about a homeless man in the Northern Irish town of Ballymena was often boycotted.
ERIC BURDON AND THE ANIMALS: MONTEREY
Monterey / Ain’t It So
Vinyl Single, 1967, France, Promo only
Barclay 60-895
19. Februar 1968
Eric Burdon, der Sänger der umformierten Animals, war ein Chronist der laufenden Ereignisse. Auf «Monterey» besang er das gleichnamige Festival, das am Anfang der Hippiebewegung stand.
Eric Burdon, the singer of a new lineup of The Animals, was a chronicler of current events. On "Monterey", he sang about the influential festival of the same name, which stood at the beginning of the hippie movement.
OTIS REDDING: THE DOCK OF THE BAY
The Dock Of The Bay / Sweet Lorrene
Vinyl Single, 1968, France, Promo only
Barclay 69 027
26. Februar 1968
Soul-Superstar Otis Redding hatte diesen Song nur drei Tage vor seinem Tod bei einem Flugzeugabsturz im Dezember 1967 aufgenommen. «Dock Of The Bay» wurde zum ersten posthumen Nummer-1-Hit in den USA.
Soul superstar Otis Redding recorded this song just three days before his death in a plane crash in December 1967. "Dock Of The Bay" became the first posthumous number 1 hit in the USA.
THE BEATLES: LADY MADONNA
Lady Madonna / The Inner Light
Vinyl Single, 1968, UK, Demonstration Record Not For Sale
Parlophone R 5675
11. März 1968
Auch bei dieser Single war SM aktuell. «Lady Madonna», Paul McCartneys groovende Nostalgienummer, erschien in England offiziell am 15. März 1968, wurde am Schweizer Radio aber schon am 11. März erstmals gespielt.
"Lady Madonna", Paul McCartney's groovy nostalgia number, was released in England on March 15, 1968, but was first played on Swiss radio on March 11.
THE BEATLES: HEY JUDE
Hey Jude / Revolution
Vinyl Single, 1968, UK, Factory Sample Not For Sale
Parlophone DP 570
26. August 1968
“Hey Jude” war mit ihren über sieben Minuten eine ungewöhnlich lange Single. Dennoch (oder gerade deswegen?) wurde sie zu einem der langlebigsten Erfolge der Beatles. Am Tag ihres offiziellen Releases wurde die Single erstmals auf SM gespielt.
At over seven minutes, "Hey Jude" was an unusually long single. Nevertheless (or perhaps because of this?) it became one of the Beatles' longest-lasting successes. On the day of its official release, the single was played on SM for the first time.
THE ROLLING STONES: STREET FIGHTING MAN
Street Fighting Man / No Expectations
Vinyl Single, 1968, UK
Decca F. 22825
02. September 1968
1968 standen die Zeichen auf Umbruch. Die Rolling Stones besangen den heissen Sommer 68 im Song «Street Fighting Man» («What can a poor boy do, except to play in a Rock’n’Roll band?”). Am gleichen Tag, als diese Single erstmals am Schweizer Radio gespielt wurde, brachte SM auch «Revolution», das zweiflerische Statement der Beatles, aus der Feder von John Lennon.
In 1968, the times they were a-changin'. In "Street Fighting Man" The Rolling Stones sang about the riotous summer of 1968 ("What can a poor boy do, except to play in a rock'n'roll band?"). On the same day that this single was first played on Swiss radio, SM also broadcasted "Revolution", the Beatles' doubting statement, written by John Lennon.
TEN YEARS AFTER: I’M GOING HOME
I’m Going Home / Hear Me Calling
Vinyl Single, 1968, UK
Deram DM 221
06. Januar 1969
“I’m Going Home” war ein relative simpel stampfender Boogie Rock, der nicht unbedingt typisch war für den jazzig/folkigen Blues Rock der britischen Band Ten Years After (den man auf der B-Seite «Hear Me Calling» hört). Der Song war ein idealer Konzertschluss und wurde in der Version vom Woodstock Festival schon bald weltberühmt.
"I'm Going Home" was a rather simple boogie rock that was not necessarily typical of the jazzy/folky blues rock of British band Ten Years After (which can be heard on the B-side "Hear Me Calling"). The song was an ideal concert closer and soon became world famous in it’s Woodstock Festival version.
SIR DOUGLAS QUINTET: MENDOCINO
Mendocino / I Wanna Be Your Mama Again
Vinyl Single, 1969, France
Mercury Série Parade, 127 421 MCF
05. Mai 1969
“Mendocino” war ein äusserst populärer Song des Sir Douglas Quintet. In der Schweiz stieg der schlagernde Hippiesong zwei Wochen nach der Erstausstrahlung in SM in die Hitparade ein und erreichte dort bald den Spitzenplatz. Es folgten unzählige Coverversionen.
"Mendocino" was a very popular song in Switzerland. The bubblegum hippie anthem entered the Swiss charts two weeks after its first broadcast in SM and soon reached the top spot. Countless cover versions followed.
FLEETWOOD MAC: MAN OF THE WORLD
Man Of The World / Somebody’s Gonna Get Their Head Kicked In Tonite
Vinyl Single, 1969, UK, Demonstration Record Not For Sale
Immediate IM 080
12. Mai 1969
Fleetwood Mac waren als Bluesband rund um den begnadeten Gitarristen Peter Green gestartet. Doch sie entwickelten sich rasch weiter, etwa auf dieser beatleesken Single von 1969, ihrer einzigen für das Immediate Label. Auf der B-Seite rockte die Band unter dem Pseudonym Earl Vince And The Valiants.
Fleetwood Mac started out as a blues band lead by the gifted guitarist Peter Green. But they quickly developed further, for example on this beatleesque single from 1969, their only release for the Immediate label. On the B-side, the band rocked under the pseudonym Earl Vince And The Valiants.
SANTANA: JINGO
Jingo / Persuasion
Multicoloured Vinyl Single, 1969
CBS 4612
03. November 1969
Der farbenfreudige Latinorock von Carlos Santana und seiner perkussiven Band kündigte andere stilistische Dimensionen und ein neues Rockzeitalter an. Die Siebzigerjahre standen vor der Tür.
The colorful Latino rock of Carlos Santana and his percussive band stood for a new age of rock. The seventies were just around the corner.